דלג לתוכן המרכזי
050-6421661

טיפול בכאבי גב תחתון

טיפול בכאבי גב תחתון

 

לצד ההתקדמות הטכנולוגית והמעבר הגובר מעבודות פיזיות לישיבה ממושכת מול מחשב עולה שכיחות התלונות על כאבי גב תחתון.

הסטטיסטיקה מלמדת כי מעל לשמונים אחוזים מהאוכלוסייה יגלו כי אינם חסינים ויסבלו מכאבי גב ואם לא די בכך אז הכאבים צפויים להיות כרוניים.

 

הקדמה הרפואית מביאה איתה המון שינויים מבורכים, טיפולים חדשניים קוצרים הצלחות חסרות תקדים ומחלות חשוכות מרפא נעלמות להן אט אט, אך מה עם בעיה כה נפוצה כבעיות גב? לדאבוננו, אין בשורה של ממש והופעתם של כאבים בגב התחתון ממשיכים להיות מטרד של ממש ולהופיע אצל אחוז ניכר באוכלוסייה.

 

סיבות לכאבי גב

את הסיבות להיווצרותם של כאבי הגב ניתן לחלק לשני אשכולות מרכזיים: כאבי גב עקב פגיעה עצבית וכאבי גב ללא פגיעה נוירולוגית. לקבוצה השנייה משתייכים רובם המכריע של הסובלים מכאבי גב תחתון.

חשוב להכיר את מבנהו של עמוד השדרה ואת מסלולה של מערכת העצבים על מנת לאבחן את הסיבה המדויקת המובילה למיחושים באזור הגב.

בעמוד השדרה ישנם מבנים רבים אשר מעוצבבים על ידי מערכת העצבים: חוליות, דיסקים בין חולייתיים, רצועות, גידים, שרירים ומפרקים.  פגיעה באחד האזורים הללו עלולה לגרום להופעתם של הכאבים ובמידה וקיימת גם מעורבות של המערכת העצבית אז עתיד הכאב להיות מוקרן לכיוון הרגל במסלול העצב.

 

טיפול להפסקת הכאבים

כאשר מדובר בכאבים הנובעים מסיבות שאינן דורשות התערבות ניתוחית מיידית (פגיעות בשורשי העצב, גידולים, זיהומים ומחלות פנימיות) כדאי להתמקד בטיפולים שמרניים בפיזיותרפיה.

עידוד המטופל לביצוע תנועות מסוימות אשר יאפשרו את חזרת הדיסק הבין חולייתי למקומו הינו הרציונל העומד מאחורי הטיפולים.

מגוון הטיפולים הקיימים כולל: עיסויים, דיקור מערבי, אלקטרותרפיה, קינזיוטייפינג וכמובן פיזיותרפיה המעודדת תנועתיות המקלה על כאבי הגב התחתון.

חשוב מאוד להיות נחושים אל מול הכאבים ולא לשנות מקצה לקצה את אורח חייכם. אין זה אומר כי כאב גב צריך למנוע מכם פעילות גופנית מאומצת. עם זאת, חשוב להימנע מתרגילים המשלבים הרמת משקל גבוה בזמן ישיבה, זאת מאחר ובישיבה קיים עומס רב על החוליות. כדאי להתמקד בפעילות גופנית מתונה (גם אם היא מלווה בכאבים קלים).

 

מניעת הכאבים בטרם עת

כאבים כרוניים בגב התחתון לרוב אינם מופיעים כרעם ביום בהיר והם תולדה של הפעילות היומיומית של האדם. ישנן דרכים שונות המסייעות למניעתם של הכאבים ונמנה את חלקן:

 

  •  הימנעו ממנח הישיבה לאורך פרקי זמן ארוכים - כדאי להימנע מישיבה העולה על 15 דקות רצופות.
  • אם כבר יושבים אז בנוחות ובתנאים מתאימים - כיסא יציב עם תמיכה באזור הגב, כאשר קשת הגב התחתון תמוכה על גליל או מגבת.
  • חפצים כבדים משאירים למנופים ואם כבר מרימים אז כאשר החפץ קרוב לגופכם, הברכיים מכופפות והגב זקוף בעת ההרמה.
  • ישנים ישרים - ודאו כי מנח ראשכם הינו בקו ישר עם עמוד השדרה
  • פעילות גופנית מומלצת - שחייה, הליכה, פילאטיס, שיטת אלכסנדר ויוגה.